Drink voldoende water !

Ons menselijk lichaam bestaat voor +/- 80 procent uit water. Logisch dus dat je voldoende water moet drinken voor je gezondheid. Veel processen in je lichaam hebben immers een bepaalde hoeveelheid water nodig om optimaal te werken. Dagelijks moet je minimum 1,5 à 2 liter water drinken. Er is bovendien geen betere drank dan water.

Uitdroging

Meestal wordt de hoeveelheid water die je drinkt, bepaald door je gewoontes en niet door je dorst. Heb je dorst, dan wijst dit er meestal op dat je niet genoeg water dronk.Als je niet voldoende water binnenkrijgt, of als er grote hoeveelheden vocht je lichaam in korte tijd verlaten, loop je het risico om uit te drogen. Zo kan je bijvoorbeeld uitdrogen door niet voldoende te drinken op een warme dag, maar ook wanneer je lichaam voor een groot deel is aangetast door brandwonden, je veel bloed hebt verloren of last hebt van hevige diarree /of braken.

Herstellingsvermogen

Een belangrijk werking van de nieren, is het filteren van het bloed. Maar deze zuiveringsinstallatie werkt enkel als er voldoende water door ons lichaam stroomt om afvalstoffen af te voeren. Als de nieren niet goed werken, worden bepaalde schadelijke stoffen in de lever opgeslagen. De lever zorgt er vervolgens voor dat opgeslagen vetten worden omgezet in bruikbare energie. Als de levert niet goed werkt, blijven deze vetten opgeslagen waardoor dit een oorzaak kan zijn van dik worden en zich futloos voelen.

Dorst

Zodra je merkt dat je dorstig bent, geeft je lichaam aan dat er sprake is van een tekort aan water. Je moet dan ook al vocht tot je nemen voordat je dorst krijgt. Dat kan je doen door op vaste momenten van de dag water te drinken.

Dorst herken je aan een droge mond, met weinig en onsamenhangend speeksel. Vaak krijg je ook lichte hoofdpijn.

Lekker!

Een glas koel water kan heel lekker en verfrissend zijn, vooral op een warme dag. Toch beweren veel mensen geen water te kunnen drinken” omdat er weinig smaak aanzit”. Da’s niet meer dan een slechte gewoonte. Om water toch wat smaak te geven, voeg er wat takjes munt, een schijfje citroen of wat plakjes komkommer aan toe. Zo krijg je een gezonde waterdrank die toch weinig calorieën bevat.

Voeg geen zoete siropen toe aan het water dat je wilt gaan drinken. In die siropen zit namelijk een boel suiker die je bloedsuikerspiegel in korte tijd laat pieken. Bovendien krijg je op die manier een heleboel loze calorieën binnen die je er op de één of andere manier toch weer moet verbranden om niet onnodig aan te komen.

 

Share: