Bovenstaand artikel en, op 30/04 onderstaand artikel, verschenen in Het Laatste Nieuws:

 

HLN3004

Sportdiëtistes Elly Verhoeven & Deborah De Jaegere over voedingsondersteuning bij sport i.s.m. Ligna Pharma,

“Ook bewegen verbetert je gezondheid.”

HLN 2803

Bewegen levert gezondheidsvoordelen op, zoals minder kans op hart- en vaatziekten, overgewicht, hoge bloeddruk en diabetes type 2.

Sportdiëtiste Deborah De Jaegere (Wevelgem): “We maken een onderscheid tussen bewegen en sporten. Integreer 30 minuten beweging (fietsen, wandelen, spelen met de kinderen…) in je dagelijks leven. Doe je boodschappen te voet of met de fiets, neem de trap in plaats van de lift, enz. Beweging verbetert je gezondheid en helpt je gewicht te beheersen.”

“Bij intensief sporten, is de juiste voedingsondersteuning belangrijk”, vertelt sportdiëtiste Elly Verhoeven (Lommel). “Vroeger trainden duursporters koolhydraatgeladen, nu komt lage glycogeen training sterk op. Je leert je lichaam trainen met weinig koolhydraten. Je mitochondriën, de energiecentrales van je lichaam, gaan meer ATP-energie uit vet produceren. Je lichaam leert zo beter vetten te gebruiken als energiebron, en je valt niet meteen plat als je je koolhydraatrijke sportdrank of -reep vergeet. Ook voor de recreatieve fietser met een buikje is een koolhydraatarme toepassing dé manier om gewicht te verliezen. Voor elke sporter stel ik de gepersonaliseerde voedingsschema’s op naargelang het seizoen.” In het voorbereidingsseizoen biedt Elly, zelf recreatieve triatlete, twee technieken aan. “Allereerst kan je de inname van koolhydraten bij de training uitstellen. Je eet dus voldoende koolhydraten, maar niet juist voor of na de training. Tijdens en na de trainingen eet je natuurlijke voeding met weinig koolhydraten (groenten, noten, zuivel, soja, eieren, vlees en vis) en laagcalorische en eiwitrijke Ligna Pharma-producten. Het bijkomend voordeel is Ligna Pharma’s hoogwaardige samenstelling in aminozuren met o.a. leucine dat spierherstel bevordert. ”
“De tweede techniek is nuchter trainen, en ook na de training nog even koolhydraatarm te blijven. Je lichaam heeft wel spierherstel nodig, en je hebt dan een gezonde honger. Drink dan een eiwitrijke Ligna Pharma-drank waarvan de eiwitten snel worden opgenomen. Twee uurtjes later neem je dan de maaltijd. Nadelen zijn dat tijdens de training je energieniveau minder kan zijn en dat je dit enkel kan toepassen als je fit bent.”

Lees over Ligna Pharma’s voedings- en dieetprogramma, en veel meer, in het 8-weken lange dieetdagboek van Niels Albert in Het Laatste Nieuws, de weekendeditie.

www.lignapharma.be

Share: