Hierbij het artikel dat verscheen in Het Laatste Nieuws (02/04/2016) in de reeks rond het dieet van Niels Albert en Valeska.

“Medische begeleiding is cruciaal.

Dr. Delva volgde zelf het Ligna Pharma programma en verloor 14kg. Drie jaar later zit hij nog steeds op zijn streefgewicht. Intussen biedt hij aan zijn patiënten de medische begeleiding tijdens dit programma.

Dr. Hans Delva (Deinze) legt uit: “Het belangrijkste is: je eigen motivatie. Je krijgt concrete richtlijnen om je eetgewoonten te veranderen op korte én op lange termijn. Gelukkig zie je snel dat het werkt en vooruitgaat: dat motiveert. Ook mensen met een drukke agenda, veel sociale verplichtingen of onregelmatige werkuren begeleid ik succesvol met dit programma. Voor je kan starten, onderzoek ik steeds of er geen medische oorzaken van overgewicht zijn, zoals schildklierziekten, onontdekte suikerziekte, enz. Verder controleer ik de afwezigheid van contra-indicaties. Tijdens het programma blijft begeleiding belangrijk: als arts coach ik, voorkom ik bijwerkingen en geef ik tips rond sociale verplichtingen zoals restaurantbezoek. Mensen zijn soms bezorgd dat hun gezicht zal invallen, dat ze rimpels gaan krijgen. Je huid heeft echter de tijd om zich aan te passen en dus is er geen probleem van huidoverschot. Bewegen helpt altijd om je lichamelijk en mentaal fitter te voelen. Sporten is geen noodzaak, maar zal natuurlijk ook helpen om gewicht te verliezen. Ik geef steeds richtlijnen mee voor wie veilig en efficiënt wil sporten: hoe frequent, hoe lang, hoe intensief.”

HLN 0204

Geen jojo-effect.

Dr. Hilde De Ridder (Mechelen) benadrukt de positieve effecten: “Soms kan bepaalde medicatie verminderen of zelfs stoppen, zoals anti-cholesterolpillen, bloeddrukverlagers, diabetesmedicatie. Je voelt je energieker als die overtollige kilo’s eraf zijn. Je zelfbeeld verbetert, en dat straal je ook uit. Dit motiveert om de gezonde levensstijl en het gezonde gewicht aan te houden. Het is een fabel dat men snel weer bijkomt omdat men snel vermagert. Het programma ‘reset’ je op metabool en psychologisch vlak: wat je eet verandert, maar ook hoe, wanneer en waarom je eet. Je gaat bewust eten, herwint zelfcontrole en weet beter wat te kiezen in de winkel. Zo voorkom je het jojo-effect en tackel je emo-eten.”

Lees het volledige artikel alsook de weg die Niels Albert aflegt in Het Laatste Nieuws van 02/04/2016.

 

Share: